KONZALTING - EDUKACIJA - OSOBNI RAZVOJ
NLP: Ključ ka uspjehu
...............................................................................................................................
Ako ste do sada imali priliku da se na nekin način upoznate sa osnovnim konceptom Neuro-Lingvističkog Programiranja (NLP-a), onda su vam poznate mogućnosti komunikacijskih vještina kao i ponašanja koja proizilaze iz različitih temperamenata i karaktera ljudi. Ako ne, onda kroz ovaj članak imate priliku da se upoznate sa nizom alata koji vam mogu pomoći u ostvarenju vašeg odabranog cilja.
       OSTALI OBJAVLJENI TEKSTOVI:

  • povratak na sadržaj ...
Pitanja za razmišljanje:

  • Da li želite da budete uspješni?
  • Da li imate cilj koji stvarno želite da postignete?
  • Da li vam ponekad nedostaje motivacija?
  • Da li trebate uspješno i lako da savladate nove vještine?
  • Da li znate kako da druge naučite vašim vještinama?
  • Da li želite da se zaštitite od neuspjeha?
Bez obzira o kom području života se radilo svi imamo jednu istu želju. Biti uspješni u onome što radimo, bilo da se radi o pripremanja ukusnog obroka, pobjedi na fudbalskoj utakmici ili "penjanje na vrh" u odabranom polju. Ono što je interesantno da "veličina" zadatka vrlo rijetko ima važnost. Uspjeh u bilo kom aspektu našeg života uvijek će imati istu strukturu (rijetko se dešava slučajno). Kada jednom shvatimo strategiju uspjeha, možemo je uvijek primjenjivati u bilo kom kontekstu. Ukoliko je vaš odgovor DA na bilo koje od gore navedenih pitanja, NLP bi vam mogao pomoći.

Prvi ključ ka uspjehu: postavljanje vašeg cilja

Da bi postigli uspjeh u okviru određenog područja, potrebno je da tačno znate šta je to što želite postići. Budite jasni, precizni i ubjeđeni zašto to želite napraviti. NLP se zasniniva na ideji da sve što želimo postići mora prvo biti uokvireno na ispravan način u našem umu kako bi se pravilno procesovale informacije i time povećale šanse za uspješan rezultat.

Za postavljanje ostvarivog cilja potrebno je definisati sledećih pet koraka.

Budite pozitivni
Mozak ne procesuje negativne direktive.  Ako bih vas zamolio da ne mislite na plavog slona dok čitate ostatak ovog pasusa, ono što je sigurno da će plavi slon biti prvi u vašim mislima. Prva tačka u fokusiranju na vaš cilj je formulisanje pozitivnog govora i približavanje onome što želite i udaljavanje od onoga što ne želite. Na primjer, ako želite bolji posao ili unapređenje, bolje je pozitivan fokus usmjeriti na dobijanje boljeg posla, nego na to da si govorite da želite da napustite trenutno radno mjesto.

Budite detaljni
Obezbjedite si onoliko vremena koliko vam je potrebno da kreirate što je moguće više detalja o tome šta želite postići, da bi si obezbjedili da dobijete ono što želite. Na primjer, nije dobro reci neodređeno, "Želim postati bogat". Mnogo je bolje reći "Ja hoću da postanem bogat i dok ne pronađem bolje način kako to da ostvarim, počinjem igrati bingo". Takođe je vrlo važno tačno izraziti šta za vas znači postati bogat, da li je to određena količina novca, dobro zdravlje, složna porodica ...

Budite realni
Da li je rezultat koji želite postići pod vašom kontrolom i možete li postići sve korake koji su potrebni da bi ga održali? Na primjer, ukoliko želite da smršate ili recimo da prestanete pušiti, da li to radite zbog sebe ili zbog svog partnera, okoline ili nečeg trećeg. Ako to ne radite zbog sebe, onda se postavlja pitanje da li ćete biti sposobni da sačuvate motivaciju, a time i odrzite željeni rezultat.

Postavite kriterije za uspjeh
Obezbjedite si dovoljno vremena da se zamišljajući dovedete u stanje da ste već uspjeli i ostvarili svoj cilj. Osjetite to stanje, osjećajte se ugodno u njemu, zapamtite to stanje. Kada se uspjeh dogodi lako ćete prepoznati to stanje. Ovo će vam obezbjediti dodatnu motivaciju i omogućiti da se krećete ka uspjehu.

Budite spremni na samoodricanje
Kao što stara narodna izreka kaže, preko trnja do zvijezda, važno je razmotriti šta lično dobijamo ili gubimo postizanjem planiranog uspjeha. Na primjer, učenje za viši nivo kvalifikacije može značiti da više nećete imati vremena za druženje sa prijateljima kao ranije, ali to je cijena koju ste spremni platiti.
Ako u potpunosti uokvirimo i definišemo naš cilj, zamislimo šta to sve iziskuje i kako ćemo se osjećati kada to postignemo, onda bi to trebalo da poveća našu motivaciju za obaveze koje slijede na putu postizanja zacrtanog cilja.

Drugi ključ ka uspjehu: kreiranje pravilnog modela

Termin modeliranje u okviru NLP-a odnosi se na obrasce ponašanja koji su neophodni za uspjeh. Da li ste nekada ranije uspjeli u nečemu? Da li poznajete određenu osobu koja je postigla to što vi želite postići i da li bi vam ona mogla biti uzor? Ako je odgovor DA na bilo koje od ova dva pitanja, onda ne postoji ništa što će vas spriječiti da pronađete način kako da postignete svoj cilj. Moguće je modelirati bilo koje ljudsko ponašanje, ako možete savladati tri aspekta koja oblikuju to ponašanje: uvjerenje (vjerovanje), fiziologija i specifičan proces misli (strategije).

Vjerovanja
Naša vjerovanja utiču na naša ponašanja. Vrlo je mala vjerovatnoća da ćete u nečemu uspjeti, ako stvarno niste uvjereni u to. Na primjer, prije nego što je Roger Bannister pretrčao milju u manje od četiri minute, ljudi su mislili da je to nemoguće. U istoj godini kada je Roger oborio rekord, neki drugi atletičari su isto pretrčali milju za manje od četiri minute, jer su sada vjerovali da je to moguće. Slično tome, 2003. godine je Paula Radclife postavila novi svjetski rekord u trčanju maratona (42 195 m) u samo dva sata i 16 minuta. Koliko će još maratonaca postići to ili možda još bolje vrijeme.

Vjerovanja su toliko moćna da mogu uticati na naš nervni sistem, našu psihu kao i na naš imunitet. Ova tri elementa možemo uporediti sa hardverom računara, a naša vjerovanja se mogu uzeti kao softver koji to izvršava. Najbolje poređenje možemo napraviti sa tzv. placebo efektom (gdje neki pacijenti ozdrave kada im se da nešto što oni misle da je lijek, a ustvari to je bezazlena zamjena, glukoza ili nešto sl.). Vjerovanja su bitan i moćan dio našeg neurologičkog sistema i koja bismo trebali koristiti u postizanju našeg cilja.

Fiziologija
Proučavanjem načina izražavanja, tona glasa (tonalitet), te elemenata internog (raspoloženje, uvjerenje, namjera, ...) i eksternog ponašanja (pokreti tijela, izrazi lica, ...) koji su potrebni da bi ostvarili određeni cilj, dobijamo mogućnost da ih repliciramo i primjenimo u budućnosti. Različiti aspekti fiziologije biti će važni, zavisno od toga šta pokušavate da modelirate; novu vještinu ili sjećanja kada ste posljednji put bili uspješni.

Najjednostavniji način da shvatimo modeliranje je na primjeru učenja nove vještine; čitanje iz knjige kako se obavlja određena operacija ne može se porediti sa posmatranjem iskusnog hirurga i gledanjem kako to tačno radi, postavlja ruke, pravi prvi rez, itd.

Još jedan primjer iz svakodnevnog života je posmatranje ljudi kada su nesretni ili potišteni. Mnogo je teže ostati nesretan ako se počnete smiješiti (i tako pokušate promjeniti svoje raspoloženje u pozitivno).

Strategija
Treći aspekt modeliranja je otkrivanje i usvajanje prave strategije, naredbe ili sekvence događaja za postizanje planiranog rezultata. Svi mi imamo strategije ili programirane rutine za sve što radimo, iako možda uvijek nismo toga svjesni. Imamo strategije za jutarnje buđenje, za odlazak na posao, za pronalaženje određenih informacija itd.

Ako ste u nečemu uspjeli ranije, nije važno o čemu se radi, moguće je formulisati vašu strategiju uspjeha. Na primjer, ako ste bili uspješni u apliciranju za novi posao onda će se tu pojaviti duga lista onoga što ste uradili; odluka o traženju posla (misaoni proces), slanje aplikacije (radni proces), priprema za intervju (misaoni i radni proces), biti dobar na intervjuu, rezultira dobar osjećaj i uspjeh u dobijanju posla.

Strategije se odnose na detalje kao i razumijevanje šta ste (vi ili vaš uzor) uradili da uspijete i onda to primjenili u različitom kontekstu. Ispitujući prošle uspjehe u različitim područjima mogu se istaći neke posebne tačke koje vode ka još sigurnijem rezultatu.

Primjenjivanje ključeva ka uspjehu

Veća je vjerovatnoća da ćete ostvariti postavljeni cilj ukoliko jasno definišete šta  želite i onda preduzmete sve odgovarajuće aktivnosti da to dovedete do željenog cilja. Plan koji je napravljen na početku potrebno je stalno pratiti i po potrebi modifikovati, držeći se fleksibilnosti i svjesnosti o mogućnošću korištenja svih raspoloživih resursa koji su nam dostupni.